mandag den 31. oktober 2011

Det der halloween

En ting er at vi nu åbenbart skal til at holde halloween i Danmark. Ok, vi har da en allehelgensaften, og græskarmænd+pynt er da også hyggeligt nok.

Og fair nok, hvis ungerne gerne vil klædes uhyggeligt ud, og jeg kan næsten også gå med til at hele slik-og-ballade-konceptet selvom det går mig ekstremt meget imod at vi skal have to ENS "hellig"dage om året.

Men helt ærligt, kan I i det mindste ikke holde det på en rigtige dag?

Allehelgensaften flytter sig ikke. Den ligger fast på d.31 oktober hvert år, og har ikke samme bekvemmelige egenskab som fastelavn der altid er på en søndag hvor man har fri. Det er bare ærgerligt hvis den falder på en røvsyg mandag, det er stadig der dagen falder og IKKE i går eller i lørdags og slet ikke i fredags.

Hvis I insisterer på at sende ungerne ud for at råbe "slik eller ballade" i hovedet på sagesløse folk, der ikke aner en skid om adopterede amerikanske traditioner, er I så søde at gøre det på den rigtige dag? 31. oktober. Ikke før, ikke efter. Og heller ikke over flere dage. Tak.

PS. Det er ikke fordi jeg har noget imod halloween - jeg synes faktisk det er ret hyggeligt - men jeg har noget imod "Fastelavn vol. II"

PPS. Kirken kan heller ikke finde ud af hvornår det er allehelgensaften, og holder det på søndag. Hvor vi i øvrigt skal ned og læse Ronans navn op, for det er sådan noget man gør til allehelgen - læser navnene op på dem man har mistet

3 kommentarer:

  1. Neeeeej... Min kommentar forsvandt.

    Kort version:

    Allerhelgensaften i kirke er smuk.

    Jeg nægter at dele slik ud til tiggende unger andet end til fastelavn! Ond dame der bor her og spøgelset der kom her igår fik besked på at utte et andet sted hen..

    SvarSlet
  2. Hos os er der gudstjeneste i aften. Alle der har mistet én, bliver indbudt pr. brev. Det synes jeg giver god mening.
    Jeg er selv ikke særlig vild med Halloween. Er fuldstændig enig med dig i at det i DK er en slags Fastelavn, vol.2 -se mit indlæg her: http://bb2605.urbanblog.dk/2011/10/25/halloween-opdateret-version/
    ... og mine børn vil aldrig få lov til at rende rundt og tigge slik (får de heller ikke lov til når det er Fastelavn).

    SvarSlet
  3. Birgitte: Præsten ringede til os, fordi hun er så sød og betænksom og syntes vores situation var så speciel at den krævede lidt ekstra omsorg

    Alice: Forstår ikke hvorfor blogger nogle gange æder beskeder? Heldigvis har vi ikke haft nogen tiggende unger (ah, bless 2. sal og dørtelefon), men Kaye fortalte at der var nogen der vækkede Niecen, fordi de ringede på efter klokken 8. Hun gav dem slik alligevel, men dog sådan noget de havde til overs fordi de ikke selv kan lide det. Haha

    SvarSlet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.