mandag den 9. juli 2012

Vetolisten

Vi snakker, sjovt nok, ret meget om børn, børneopdragelse, familieliv og babyudstyr for tiden. Alt sammen noget vi dybest set ikke ved ret meget om. Jo, vi har styr på den grundlæggende teori, og vi har nogen erfaring udi at være en familie, men vi aner faktisk ikke en døjt om hvad vi i praksis går ind til.

Ikke desto minde er vi pisse kloge. På det hele. Selvfølgelig er vi det, for hvis ikke vi i det mindste går ind i projektet med oprejst pande og selvtillid, hvad er der så at tære på når det hele går op i søvnmangel og frostpizzaer?

De fleste af vores snakke udspringer fra Vetolisten og dens artikler, efterhånden som de kommer på. Enhver voksen i husstanden (ie: mig og Manden) kan til enhver tid vetoe* enhver ting, nutidig eller fremtidig. Det være sig i forbindelse med børneopdragelse (ofte observeret i det offentlige rum), babytøj, legetøj, husregler, campingferier (stående veto), forbrug etc. Alt kan vetoes, men kommer kun på Vetolisten hvis/når begge parter er overbeviste.

Det lyder frygteligt negativt at det hele handler om hvad der er forbud mod, men man kan også kræve veto mod ikke at gøre en bestemt ting, fx "Veto mod ikke at sige pænt tak for mad" Veto kan altid tages op til videre diskussion (eller bare gen-diskussion hvis det er et veto man er specielt passioneret omkring) og et veto kan altid fjernes fra listen, såfremt alle voksne i husstanden er enige.

For min egen fremtidige (og læsernes nutidige) fornøjelses skyld har jeg tænkt mig at udgive en række indlæg med artikler fra Vetolisten. Så kan vi spille veto-bingo når Baby er kommet til, og se hvor hurtigt og i hvilken rækkefølge vetoerne bliver glemt/overtrådt/omstødt. Jeg fornemmer noget hasardspil i den forbindelse; hvem vil være med?


*Ja, jeg ved godt det hedder "nedlægge veto" når man bruger det ude i det virkelige liv

4 kommentarer:

  1. Fantastisk ide!

    Mon ikke jeg (vi) allerede har haft nogen af punkterne på vores "liste" og droppet dem igen :D

    SvarSlet
  2. Uh jeg glæder mig! Det lyder sjåw!

    SvarSlet
  3. Det lyder spændende! Hvad mon I er enige om? Kan vi også få et par noter om, hvad der ikke nåede med på veto-listen, fordi den ene eller den anden nedlagde veto mod vetoet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er endnu ikke noget veto der er blevet nedlagt veto mod, så vidt jeg husker. Som regel er vi enige eller den ikke vetoende part er ligeglad om det blev det ene eller det andet. Eller også har vi diskuteret os frem til nogle betingelser/begrænsninger på vetoende :)

      Slet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.