torsdag den 26. juli 2012

Vetolisten: "Damen"

Veto mod:
  • Unødvendig brug af ordet "damen"
Vetoet af: Mig. Jeg hader at blive omtalt som "damen"

Der er flere scenarier hvor man umiddelbart kunne fristes til at benytte sig af ordet "damen". Nu skal jeg ridse dem op for jer, og fortælle hvorfor man bør lade være (og hvorfor det er %#/"%# grimt og upædagogisk at lære sine børn)

Scenarie 1:
Jeg sidder i toget og stener med et eller andet, og der kommer et barn hen og spørger hvad jeg laver/kommenterer mit tøj/oplyser mig om hvad han lavede i går. Inden jeg når at svare er der en emsig mor et sted der har sagt "Nej, William, lad være med at genere damen, hun vil gerne være i fred"
  1. Jeg er ikke nogen dame
  2. Du aner ikke om jeg gerne vil være i fred. I 9 ud af 10 tilfælde ville det ikke gøre mig noget at svare dit barn
  3. Er du sød at lade være med at bruge mig som specifikt eksempel i din opdragelse uden at spørge først?
  4. Det du i virkeligheden mener, og gerne vil lære dit barn, er: "William, jeg vil gerne have du lader de andre passagerer være i fred"
  5. Så sig det i stedet

Scenarie 2:
Jeg hører ofte forældre sige ting som "damen inde i butikken", "du skal aflevere den til damen" eller "damen skal lige have lov til at X", selvom den omtalte person har en ganske udmærket funktionsbeskrivelse - fx "ekspedient", "sekretær" eller "sygeplejerske". Og hvis det går helt galt er der også mere neutrale beskrivelser som "den person, der står der" eller bare "hende"

Scenarie 3:
"Far er en mand og mor er en dame" Are you fucking kidding me? Siden hvornår har den gængse inddeling af køn være "mand og dame"? Det hedder mand og kvinde. Om jeg forstår hvorfor det pludselig skal være anderledes bare fordi man taler med en toårig.

Scenarie 4 - hvornår det faktisk er ok:
Ville du i en tilsvarende situation bruge ordet "herre" om en mand? I så fald er det ok. Fx som i dametoilet/herretoilet, damehåndbold/herrehåndbold (og selv i de tilfælde er der stadig ikke tale om at sige damen) Og ellers så LAD VÆRE. Det er pissenedern.

9 kommentarer:

  1. Sådan havde jeg det til dels også, før jeg fik børn.

    Nu hedder det mand og dame og jeg mener ikke noget nedsættende med det. Overhovedet. Jeg bruger det helt neutralt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heller ikke så meget at jeg synes det lyder nedsættende. Det er primært det der med at jeg mener man skal kalde tingene ved rette navn, og at jeg synes det er virkelig dårlig stil at jeg ufrivilligt bliver inddraget i andres børneopdragelse - især når der er udtalelser om mine præferencer involveret (og jeg er fuldt ud klar over at det bare er en af de ting der er svære at udføre i praksis, fordi det kræver at man er bevidst om sit sprog h.e.l.e tiden)

      Slet
  2. Hm - Svorede også for 10-15 år siden, at jeg aldrig ville bruge det udtryk, da jeg selv blev kaldt det i flæng på mit sommerjob dengang. Men nu må jeg også erkende, at der er situationer, hvor jeg ikke kan finde på noget bedre, når jeg forklarer min knap tre-årige noget (og der er MANGE ting hun gerne lige vil have forklaret på sådan en helt almindelig dag, skulle jeg hilse og sige...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahmmen ok, jeg ved det godt, at der er situationer hvor der ikke lige umiddelbart findes en anden betegnelse end "damen" Principielt synes jeg egentlig man burde sige "kvinden", men det er bare så overhovedet ikke brugt at det lyder kunstigt og alt for feministisk (og det har jeg ikke noget imod at gøre, men synes måske ikke mine børn skal bøde for det sådan lige med det samme, haha)

      Slet
  3. Du har evig ret! Jeg hader selv at blive kaldt 'damen' - det lyder som om jeg er en farmor på 80. Det samme gælder for betegnelsen 'pigen', som nogle (åbenbart) bruger for at bøde slaget for at man egentlig er gammel (i deres øjne).

    SvarSlet
    Svar
    1. "pigen" gælder kun indtil 16-17 år. Synes det var ret mærkeligt som 24-årig at blive omtalt "pigen" (men synes det var mere mærkeligt som 21-årig, da jeg første gang blev omtalt "damen"!)

      Slet
  4. Hahahaha, jeg elsker at blive kaldt damen! Jeg betragter mig selv som dame (og synes kvinder hænger fast i 70'erne, har utroligt lange patter og hår på storetæerne).

    Men jeg er også sådan en, der bruger herre om de fleste af hankøn. Til gengæld er jeg helt med på, at punkt 4 i William-episoden er den rigtige.

    Fru F

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg foreslår ikke at man sådan generelt erstatter "Damen" med "kvinden" - kun i det tilfælde hvor vi snakker om hvordan kønnene er opdelt, altså "mand og kvinde" :)

      Slet
  5. Jeg er helt helt enig med dig. Det er SÅ nederen at kalde (og blive kaldt) Damen. Ikke desto mindre gør jeg det selv temmelig tit. Simpelthen fordi det er hurtigere at sige (og fordi jeg bilder mig ind, at det er lettere for Øglen at afkode) end fx "Ekspedienten".

    Som Frederikke bruger jeg det også helt neutralt, men af og til skærer det da også kraftigt i mine egne ører, når jeg har sagt det igen og igen. Også fordi det jo er sk*deirriterende konstant selv at blive kaldt Damen...

    SvarSlet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.