søndag den 1. maj 2011

Single ventrikel, pulmonal atresi med intakt septum

Min onkel er overlæge og ved derfor en hel masse om én ting - men intet om noget som helst andet. Hver gang nogen i familien har spurgt ham om den ene eller den anden sygdom lyder svaret "jeg er ikke den slags læge" Hjertelægen inde på Riget var af nøjagtig samme støbning. Han kunne kun sige noget om hjertet. Det var han til gengæld også rigtig god til.

Ananasens højre hjertekammer er ikke ret udviklet og virker derfor ikke. Så længe den lille skid er inde i maven gør det ikke noget, for der er en åre der gør at blodet selv kan løbe ned til lungerne. Den lukker sig når barnet bliver født og derfor er man nødt til at operere umiddelbart efter fødslen. Så vidt så (forholdvis) godt. Han synes desværre også at det så ud til at den ene hjerteklap på det hjertekammer der virker så ud til at være lidt utæt. Og det kan være noget rigtig skidt, for hvis den der klap holder op med at virke mens bebisen er inde i maven så er der bare ikke noget at gøre. Til gengæld har den jo virket indtil nu, og han sagde at hvis den virker igennem hele graviditeten er der ikke nogen grund til at tro den pludselig holder op med det efter fødslen. Vores indtryk er at Ananas er en stærk lille baby - den vokser jo som den skal og boinker lystigt rundt inde i min mave. Men vi er jo også dens far og mor, så det skal vi måske synes. Vi har jo heller ikke rigtigt noget sammenligningsgrundlag.

Den første juni skal vi over på Rigshospitalet igen, hvor både hjertelægen og en af de andre scanningslæger vil være der, og så kan vi forhåbentlig få et samlet billede af hvad der (ikke) kan/skal gøres. Og ellers er der jo ikke andet for end at vente på fødslen, for i virkeligheden er det jo først der vi (og lægerne) kan træffe en endelig beslutning. I mellemtiden tæller vi ned til 28 uger, hvor barnet officielt, både medicinsk og juridisk, er et barn.

I dag er jeg 23+1

2 kommentarer:

  1. Selvfølgelig er Ananasen en stærk baby! Hvis den har klaret det så godt indtil nu, så er det fordi den er stærk og vil leve!

    Jeg krydser fortsat fingre for jer og sammen med jer. Tak fordi du er så sød til at opdatere os, selvom det er en vanskelig situation!

    Mange tanker
    GG

    SvarSlet
  2. Jeg er også sikker på at Ananasen er en stærk lille sag, og jeg tror på at man skal stole på sin fornemmelser. Jeg sender masser af gode tanker i jeres og den lilles retning og siger ligesom gravidgrahvad tak for dine opdateringer.

    /Rikke

    SvarSlet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.