onsdag den 8. juni 2011

Jeg har hjemme i sengeland

For en uge siden (27+4) var vi ovre på det der Rigshospital igen. Hvor de så kunne sige at bebisen ser ud til at vokse godt nok, men at der er for meget fostervand. Og at noget "flow" i bl.a. navlestrengen ikke ser rigtigt ud og "hvis det var et normalt barn, som måske heller ikke voksede så meget så ville det være meget bekymrende" Men fordi vores barn ikke er normalt så kan det også være det ikke betyder noget som helst, især når nu den lille baby-mavse var tyk nok. Hun ville bare lige sige det, fordi hvis det nu var fordi moderkagen var ved at stå af så kunne den lille godt dø inde i maven. Jeg ved ikke om vi kom til at fremstå som de mest urealistisk ubekymrede forældre i verden, men den oplysningen røg ligesom bare med det samme ned i affaldskværnen, hvor der i forvejen ligger en "hvis den hjerteklap holder op med at virke inden barnet er født er der ikke noget vi kan gøre" For det har, et eller andet sted, ikke rigtigt nogen relevans. Alternativet er jo at de sætter fødslen igang nu og det ville vores lille Ananas med garanti ikke overleve.

Hvad der til gengæld har relevans er alt det der ekstra fostervand. Indtil videre skal jeg tjekkes igen på næste torsdag og så med en eller to ugers mellemrum alt efter hvordan det ser ud. Hvis de bedømmer at livmoderen er så spændt at den næsten ikke kan vokse mere eller at livmoderhalsen bliver kortere, så vil de dræne noget af fostervandet. Og det indgreb indledes åbenbart med lungemodnende medicin, for den store psykonål kan godt forstyrre så meget at vandet går - for så vidt en risiko der ikke er så voldsom, for de dræner jo netop fordi man ellers ville gå i fødsel af sig selv. Ordet "lungemodner" er bare så voldsomt.

Jeg er virkelig bange - virkelig, virkelig bange - hele tiden. Min største frygt er at føde for tidligt og har været det lige siden uge 24, hvor de der mini-mini-børn bliver sådan nogle der måske kan leve. Også selvom vores barn ikke ville kunne det. Især fordi vores ikke ville kunne det.

Jeg går rundt med vores dyrebare lille dreng inde i min mave og det eneste jeg kan gøre for ham er at give ham ro og plads og næring og tryghed indtil han har vokset sig så stor at han måske, bare måske, har en chance for at klare den når han kommer ud. Hvilket som minimum er uge35-36 når lungerne er færdige. Det er ikke til at bære hvis jeg ikke engang kan det.

---------

PS så er det der ekstra fostervand da i øvrigt en pain. Velkommen bækkenløsning og voldondt i ryggen. Og velkommen 90% af døgnet tilbragt i sengen. I det mindste mærker jeg ikke meget til de der (åbenbart mange) plukveer, ud over at min mave tit er stenhård, især når jeg står op.

3 kommentarer:

  1. Eih altså, det er så unfair, at du ikke bare kan have en god og ubekymret graviditet. Men tak for opdateringen. Og for de trods alt gode nyheder om, at Ananassen vokser, som han skal. Han er en fighter, det er jeg sikker på, så lidt ekstra fostervand skal ikke slå ham ud af kurs. Han skal bare blive indendøre nogle måneder endnu - så er han klar til verden og jer, er han!

    SvarSlet
  2. "Det er ikke til at bære, hvis jeg ikke engang kan det."
    - den sætning satte sig fast i mine tanker, fordi den minder om noget, jeg alt for ofte gør: nemlig tager ansvar for noget, som jeg i virkeligheden ikke har kontrol med eller ansvar for. Jeg kommer til at tage alt for meget ind på det personlige plan, hvor det faktisk ikke hører hjemme.

    Jeg ved ikke, om du har det sådan eller om jeg bare lægger for meget i sætningen, men jeg håber sådan, at du kan holde alt det svære væk fra dit eget selvværd. Du gør allerede ALT det rigtige. Du holder dig i ro, lytter til din krops signaler, og holder ud og håbet oppe. Resten ligger udenfor din kontrol!

    Måske lægger jeg for meget i det. Jeg ønsker sådan det bedste for jer alle tre! Jeg håber og krydser stadig. Hep, hep lille Ananas!

    SvarSlet
  3. Åååhh jeg håber håber håber sådan for jer, at lille ananas kommer ud sund, rask og til tiden....ikke for tidligt. Hvor er det urimeligt at nogen skal opleve det I oplever lige nu. Du virker stærk, men jeg forstår virkelig godt din frygt. Jeg krydser stadig fingrer for jeres lille ananas.

    SvarSlet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.