onsdag den 25. juni 2014

Hvori Gryntegrisen langt om længe siger mor

Overskriften får det til at lyde som om Gryntegrisen først lige har lært at sige mor. Det passer selvfølgelig ikke.

Det er så meget som to uger siden.

Ikke at jeg er bitter eller noget. Det er jo da kun et halvt år siden hun begyndte at sige far.

Vi var hjemme hos mine forældre, Grynten og jeg, og jeg sukkede da barnet begejstret udbrød "Dåg!" da toget kørte forbi. Så kunne jeg føje endnu et (relativt ligegyldigt) ord til den lange liste over Ord Gyrntegrisen Sagde Inden Hun Sagde Mor. En liste, der også omfattede lam, abe og larve.

Min mor tog pjat-med-dig minen på, og insisterede på at Grynten selvfølgelig godt kunne sige mor. "Kan du sige MOR, Grynte?"

Og så kiggede Barnet op på mig og sagde omhyggeligt "Møah!" Det var en krævende øvelse at få den svære mo-lyd ud, så hun stod og tænkte lidt inden hun gentog "Møw-ah". Det pleasede tydeligvis hendes publikum, så hun sagde det en masse gange mere og solede sig i succesen.

Senere på dagen, da jeg endnu engang udviste stor begejstring for Gryntegrisens nyfundne evne, grinede min mor af mig. Men det grin måtte hun kort efter æde i sig igen, da hun under middagen blev helt rørt over at Grynten med megen møje og besvær udtalte "Mahmor!"

--------------
For efterhånden længe siden (ups) skrev jeg en liste over Gryntegrisens ord. Der var ikke nogen der meldte sig på gætte-banen, så nu får I bare facit-listen forærende. Jamen det var da så lidt.

Bar = Far. Gryntegrisens første ord, og i lang tid hendes eneste ord, som både betød far, varm og bad.
Marm = Varm. Tidligere sagde hun Bap!, hvilket var noget sjovere.
Havver = Havregryn. Jeg viste hende tegnet tre gange og siden har hun brugt både tegn og ord flittigt. Tegn og ord for "mor"? Sagt og vist 100 millioner gange uden resultat.
Laj = Lege. Primært i sætningen "Ud-å-LAAAAAJ!!"
Op-øh (1) = Op. Op på stolen, op og bæres etc.
Op-øh (2) = Hoppe. Helst på trampolinen.
Iihjah = Hendes navn. Nu lyder det mere som "Eee-jar!"
Hejhej = Hej/farvel. Ledsages ofte af entusiastisk vink.
Namme = Lam. Jeg skyder skyldes på Teletubbies-afsnittet om "Nååårh, lille lam"
Narme = Larme. Opstod fordi Moren åbenbart har brugt ordet i forbindelse med Barnets legekøkken.
Maname = Eller bare "Name" - Banan. Siges flere gange umiddelbart efter hinanden, for at være sikker på det bliver hørt.
Ba' = Bad
Ma' = Mad. Mit barn taler allerede fynsk. Pis os.
Mar-ma = Morgenmad. Betegner nøjagtig det samme som HAVVER!
Bahbar = Mormor/morfar/farmor/farfar. Der er dog begyndt at være forskellige ord til de forskellige personer.
Badr-badr = Adr-badr. Mest om nullermænd og gammel mad.
Puuuuh = Puuuuh, (prutten) lugter!
Av-av = Miav - kat.
Vav-vav = Vov - hund.
Larv' = Larve. Ja, mit barn kunne sige larve inden hun sagde mor. Der er stadig krav om "Larv'!"-sangen næsten hver aften.
Duuuuude = Den lyd som skildpadden siger. Ja, vi har med fuldt overlæg lært hende at skildpadder siger dude.
Aahr = Hare. Og kaniner. Og "I en skov en hytte lå".
Nej = Nej. Hun siger det altid som noget helt selvfølgeligt, med en lille hovedrysten, også selvom vi slet ikke gav hende et valg. Den selvtillid må hun godt bevare (selvom hun også godt må lære at høre efter hvad Moren siger)
Nah = Ja. Virkelig forvirrende, for det lyder næsten som nej. I starten brugte hun også tegnet for "ja tak", men det er hun desværre gået væk fra igen.
Mi-ar = Mere (banan)
Bøw = Bog. Igen med det fynske. Dobbelt pis os.
Bøh = Bøh! Verdens sjoveste leg. Ever.
Buh = Muh - ko
Ahjbøh = Abe. Et ord der kun kan siges i et meget insisterende tonefald. Jeg tegner ufatteligt mange aber for tiden.
Det-der = Se der! eller Hvad er det?
Lala = Teletubbies. Bliver generelt fremsat som et krav.
Mmmmm = Smager godt
Brrrrrr = Koldt. Altid sagt med den mest nuttede lille "uuuuh, hvor jeg fryser"-bevægelse

Siden jeg lavede listen er der kommet mange flere ord til (og nogle glemte jeg bare at skrive på). Fx arm, ben, 'Daaaa! (ta-da!), daddo (traktor/gravko/lastbil), bi' (bil), nønøn (den lyd biler siger), si' (se/sidde), hovs-a og av! (som hun aldrig bruger når det gør ondt på hende selv, men til gengæld når hun niver/slår/bider mig)

2 kommentarer:

  1. Hun kan dælme sige meget! Kamma er stadig et barn af relativt få ord... selvom hun godt nok er eksploderet i ord den sidste uges tid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gryntegrisen snakker og snakker og snakker. Men det har hun nu altid gjort. Det er bare først nu vi er begyndt at forstå hende. Ha.

      Det er altså helt vildt at de der unger ligepludselig kan en masse ord. Pludselig kan man føre en samtale uden nogen ender med at skrige

      Slet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.