søndag den 20. februar 2011

Tallet 22

Jeg har et problem med det der risiko-tal, 22. Ikke fordi jeg ikke ved hvad det betyder, for den rare scanningsdame forklarede jo at det dækker over "22 raske for hvert tilfælde af downs" - altså, en sandsynlighed på 1/23. Mit problem er at jeg ikke ved hvordan de kommer frem til det tal - Hvor omfattende er deres empiriske data? Med hvor stor sikkerhed fastslår de det der tal - 95%? 99%? Hvorfor oplyser de mig et tal i stedet for et konfidens-interval? Hvilke metoder bruger de til at beregne det? Hvordan ser fordelingen ud?

Jeg er både nørd og begyndende fag-skadet. Jeg elsker (ælsger) statistik. Men det betyder så at jeg ikke kan slå mig til tåls med bare at få sådan et tal oplyst. Mon ikke den der læge kan anbefale en eller anden bog der beskriver risiko-vurdering for Down's? Jeg vil i hvert fald kunne sove rolige om natten når jeg har overbevist mig selv om at deres statistik holder - også selvom det ikke ændrer det mindste på risikoen.

I øvrigt er 22 mit tal (er født 22:22) - så selvfølgelig har den lille Ananas et risiko-tal på 22

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.