tirsdag den 18. oktober 2016

Hvori grøntsager ikke bare er grøntsager

"Hvad er der i jeres vegetar-burger?"

"Altså, mener du brødet?"

"Nej, hvad er der i? Der står bare 'grøntsagsbøf' i menukortet. Hvilke grøntsager er den lavet af?"

"Øh, altså, der er gulerødder i. Og øh... jeg kan ikke lige huske det. Jeg har en derude."

Hun peger hjælpsomt ud mod køkkenet, inden hun gør et forsøg mere med beskrivelsen.

"Det er sådan alle mulige grøntsager, som er sådan revet og presset så det ligner en bøf."

Hun tilbyder ikke at spørge kokken eller hente en hun kan vise mig. Hun forsøger ikke engang at sælge mig en on the side så jeg kan smage. Den koster ellers kun 25kr, så hvis hun havde spurgt havde jeg sagt ja. Jeg kunne også have bestilt en af mig selv, men helt ærligt - hvis ikke engang personalet kan mønstre noget begejstring for maden, så er det måske fordi der ikke er noget at være begejstret for.

Jeg har altid haft et anstrengt forhold til at vegetar-muligheden på menuen alene er defineret ved at være kødfri. Så lad da være med at have det på menuen, hvis det bare er en sur pligt, du ikke har tænkt dig at have en smagsmæsig holdning til. Det er blevet værre efter jeg har mødt Kinney, der ubesværet fremstiller en dyrefri frikadellesandwich, som på alle måder smager af mere.

"Jeg tager bare den almindelige bacon-cheese-burger så."

Hun virker lettet. Sådan en er hun vant til at servere.

3 kommentarer:

  1. hmm altså nogle gange er cafe personale meget ubehjælpsomme... de bør uanset om det vegetar eller ej, vide (eller hurtigt kunne finde ud af) hvad der er i en hver ret, et svar som hendes kan være et ret stort problem for allergiker.
    I går gik jeg på cafe hvor de servere en form for mayo til det meste, jeg har allergi for æg = ingen mayo til mig. Før har jeg så fået f.eks. sennepen som de rør i sennepsmayoen i stedet for mayo, og det fint. Da jeg spørg efter denne og nævner allergien spørg tjeneren om jeg ikke bare vil havde krydermayo *suk* derefter mente hun ikke de kunne udskifte elementer, nu vidste jeg de gjorde det så pressede hende lidt, til sidst kunne hun da tilbyde mig pesto (al sennep var brugt)....
    generels syntes jeg ofte man skal spørger "kan du finde ud af det?" når de siger de ikke ved hvad der er i en ret.... og nogle steder vil de ikke forstyre køknet.... men så må man jo gå, for jeg vil ikke blive syg pga. de ikke kan oplyse om allergener.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er jo faktisk forpligtet til at kunne oplyse allergener! Jeg kan også godt finde på at bede om en overordnet, hvis jeg er i det stridslystne hjørne.

      Heldigvis er jeg ikke selv allergiker, bare træt af at langt de fleste cafeer o.l. hjernedødt serverer det samme som alle andre uden at stille spørgsmålstegn ved om det kunne gøres anderledes. Fx er det først for ganske nylig jeg har lært at man på to minutter kan lave en mayo uden æg.

      Slet
    2. det ved jeg faktisk ikke hvordan man gør
      men en remulade (ligne) er nem... græsk youghurt + relish mums.... min lokale fiskehandler sælger fish&chips de laver gerne denne ægge fri remulade når de kan... det dejligt, de finder altid en løsning.

      jo de forpligted til at oplyse allergener... men de er ikke altid gode til det... og mener man så bare må tage noget andet på menyen... også når alt på menyen er smurt ind i mayo... og det kan ikke erstates af smør/smøreost/pesto/ketchup/sennep ....
      har ligefrem prøvet et sted hvor jeg fik atvide at man ikke kunne være allergisk over for æg ... at jeg bildte mig noget ind... *shock*
      heldigvis er andre steder gode.
      men du har ret hvorfor har de fleste cafer den samme meny? trist.

      Slet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.