torsdag den 21. august 2014

TBT: Fra Den Gamle Blog (del 15)

7. oktober 2008
Suppedasen

Regningerne ligger i nøje gennemtænkte bunker på bordet. De 5000kr Fætterfyren endelig dukkede op med i går aftes ligger i madkassen og venter kun på at blive brugt når Navnebror* står op. Penge er blevet flyttet rundt, lånt, indbetalt, hævet, brugt, strukket til sidste 25-øre (eller, det er vel 50-øre nu) Job er blevet søgt, forældre kontaktet, venner brugt. Køleskabet indeholder mad nok til de næste par dage og weekenden byder på at tiltrængt, og meget gratis, pusterum hos mine forældre.

Jeg føler mig brugt og min hjerne strukket ud over al rimelighed. Jeg når lige at tage en enkelt mundfuld luft når et problem er løst, bare for at dykke lige ned i den økonomiske sump igen bagefter. For det kan ikke bare vente. Betalingsdato efter betalingsdato dukker op og det er umuligt at holde trit med en tung sæk gæld på ryggen.

Lige når jeg tror jeg har overblikket, lige når den sidste regning er lagt i sin rette bunke og alting ser ud til måske, bare måske, at kunne gå op i sidste ende, dukker der noget op. Jeg hiver fat i endnu en ting der har ligget på lur nede i Navnebrors økonomiske sumpvand. I dag er det et SU-lån der er “overført til skat” og som jeg derfor åbenbart ikke kan ændre betalingsplan for. Det er selvfølgeligt umuligt at finde ud af hvad denne mystiske lille sætning betyder på studielån.dk, lige meget hvor meget man gennemsøger deres side. Så nu må jeg pænt sidde her og vente på at det bliver nattevagt-Navnebrors ståop-tid så jeg kan bede ham ringe og finde ud af det. Og dermed ødelægge humøret endnu en dag, og bortkaste endnu en dag der skulle have været fri for økonomiske bekymringer.

Vi gør indhug i det. Det gør vi. Men det er umuligt at se en ende på det. Endnu.

------
*Manden, red.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.