onsdag den 16. januar 2013

The Bandwagon, as in not on

Jeg kan godt mærke at jeg ikke rigtigt er med på den moderne mor-vogn, når jeg sammenligner mig med andre nye mødre derude på nettet. Og det er ikke bare fordi jeg endnu ikke er begyndt at bygge ting af spelt.

Jeg har fx heller ikke
  • været i selvsving over vægtkurver
  • haft Gryntegrisen til kiropraktor
  • klædt barnet på i "rigtigt" tøj hver dag
  • meldt mig ind i et fitnesscenter for at stramme maven op
  • købt, lånt eller ønsket mig bøger om hvordan man leger med sin baby
  • købt, lånt eller ønsket mig bøger om hvordan det er at have en baby
  • glædet mig til at kunne gå i mit normale tøj igen
  • haft de store overvejelser omkring hvad for noget legetøj hun skal starte med
  • udråbt noget som helst til at være tigerspring (og nøjsh, hvor jeg egentlig hader det begreb #ordderburdeforladedetdanskesprogi2013)
  • været ked af mine strækmærker
  • følt trang til at indføre "en fast rutine"
  • været i tvivl om hvad man stiller op med en baby

Og det betyder ikke at vi ikke har været i tvivl om noget - vi er tit i tvivl: Skal hun have mere mad? Er hun bare træt? Hvem skal sove hvor? Vil hun mon helst bare være i fred? (find selv på flere) Men vi snakker ikke eksistentiel åh-nej-hvad-skal-vi-gøre tvivl. Vi snakker faktisk ikke engang hvad-nu-hvis-vi-ikke-kan-finde-ud-af-det tvivl. Bare hvad-mon-babyen-bliver-gladest-af tvivl. Lige nu er vi fx i tvivl om der er for meget mad, og det er derfor hun bliver ked af det. Eller om det bare er fordi hun får for mange indtryk til hendes lille hovede kan følge med. Men dybest set er der jo kun tre ting man kan stille op med sådan en baby; give mad, skifte ble og putte/trøste. Og det kan vi vel nok finde ud af.

13 kommentarer:

  1. Kiropraktor da min baby var seks uger. Tjek. Den havde kolik.
    Du har ret, der er ofte kun tre ting :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror kolikbabyer er en kategori for sig. Hvis man speltbader i Carl Mars baghave mens Ole Henriksen spiller panfløjte tror jeg ikke det kategoriseres som mærkeligt hvis man har en baby med kolik. Kolik giver fripas til alt.

      Slet
    2. True dat. Til gengæld har jeg været (og er) superglad for Vidunderlige Uger og ideen om mentale/neurale udviklingsspring, der giver uro hos baby. Det passer plus/minus et par dage med de uger, der foreslås på alle de babyer, jeg kender. Og det har været dejligt for os at læse en slags forklaring på, hvorfor Bean har været (ekstra) bøvlet af og til. Plus jeg elsker at det ikke er selvbestaltede eksperter, men i stedet et 30-årigt forskningsprojekt, der ligger til grund for bogen. Men - man skal gøre som man selv føler er rigtigt. Og det er jo forskelligt for alle. Det er så dejligt for jer, at I føler som I gør. 4 real og helt uden ironi.

      Slet
  2. Jeg elsker jeres tilgang til det at være forældre - for du har jo helt ret, mad, ble og tryghed er vist alt hvad man kan give og alt hvad der er behov for.
    Alt det andet er nok mere for de voksnes skyld...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med bleen er nemt nok. Men de to andre kan varieres i et omfang man ikke troede muligt. Haha.

      Slet
  3. Du er sej. Og totalt dygtig til det med at være mor. Flot du kan holde dig væk fra mor-vognen. Pludselig er man oppe på den, og så kan man for høvled ikke komme af igen!
    - Og med hensyn til noget du har kommenteret hos mig tidligere, så holder det totalt med hængepatter. Ahhh, det er skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange kan jeg faktisk godt komme i tvivl om det er mig der har overset noget. For det er ikke fordi jeg aktivt gør noget for at undgå den vogn. Det skete bare.

      Slet
  4. Skøn mor du er :-) og skråt op med al den tvivl! Man kan jo tvivle sig selv ihjel, hvis man insisterer..!
    Og hvis man ikke selv formår at skabe tvivl, såmskal man bare finde et min-mave.dk lignende baby forum, så bliver man smittet med tvivlen! Så super sønt at høre at du holder fast i dig selv og kun lader den sunde tvivl komme indenfor :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan i hvert fald hurtig blive smittet med noget fra den lange liste over Ting Der Kan Være Et Problem Med Baby der findes den slags steder. Forsøger virkelig at undgå at bruge betegnelsen "problem" om noget som helst, for det er som om at det nogle gange er ordet der gør forskellen. Giver det mening?

      Slet
  5. Har langt hen ad vejen gjort som dig. Men jeg blev alligevel nysgerrig og lånte "Vidunderlige uger" på biblioteket for at se hvad det var jeg gik glip af. Den fik jeg så kun læst meget lidt i, for det var da en underlig putten i kasser og negativ vinkel. Det er da alt for besværligt :-D Så her bliver Tigerspring kun brugt som "undskyldning" for en pyller-dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis - orker ikke de der kasser. For så bliver man jo også bekymret hvis barnet IKKE er umuligt, når det står i bogen. Haha.

      Hvordan går det ellers hos jer? Du er velkommen til at skrive en mail, hvis det er (og hvis du har lyst, altså :)

      Slet
  6. Pyh, bliver pludselig helt glad for, at jeg ikke er nybagt mor længere. Det er blevet alvorligt vanskeligere - i hvert fald på et teoretisk plan - at være babymor end for bare en halv snes år siden. (Donnaen er 13 år).

    PS: Havde dog Donnaen til zoneterapeut pga kolik. Så nogle 'fornøjelser' havde vi da ;-)

    SvarSlet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.