fredag den 23. maj 2014

Ugens opskrift: Nachos


Ingredienser: (nok til to voksne, eller en, der er meget sulten)
200g nachos
200g revet cheddar
½ glas salsa/tacosauce

3 avocadoer
2 fed hvidløg (mere, hvis man ikke har noget imod hvidløgsånde)
Salt
Peber
Citronsaft
Evt. chili

Creme fraiche, fromage frais eller lignende

Sådan gør du:
Læg ca. en tredjedel af nachos'ne i ET lag i et fad af passende størrelse (altså, et fad hvor der er plads til tre lag nachos). Det er MEGET vigtigt at der ikke er for mange af nacho'erne der overlapper; ideen er at der skal ost på dem alle sammen. Fordel halvdelen af salsaen på det første lag nachos. Drys en tredjedel af osten over. På dette tidspunkt står du nok og kigger på bjerget af cheddar og tænker at det da er alt for meget. Det er det ikke. Forholdet mellem nachos og ost skal være 1:1. Punktum. Og hvis du er en af dem som "nemt synes det bliver for fedt" eller "passer på vægten", så lad være med at spise nachos. Under alle omstændigheder er det ikke osten, der er værst - nachos består af 80% stivelse og 20% palmefedt og indeholder flere kalorier end osten (true story). Så put nu bare den ost på. Derefter et lag nachos mere, efterfulgt af resten af salsaen og endnu et lag ost. Til sidst de sidste nachos og den sidste ost. Bag i ovnen til osten er smeltet. Vi har gode erfaringer med 150 grader uden varmluft, i omkring et kvarter. Men det er lidt af en smagssag, hvor sprødt man vil have det.

Hvis du vil have guacamole til (og det vil du gerne) blendes avocado, hvidløg og krydderier til det er cremet. Der skal ikke creme fraiche i. Det er en uskik, der burde forbydes ved lov. Guacamole skal nydes i sin rene avocadoform, og så må man spise sin creme faiche ved siden af. Blev der sagt.

Manden: (med sin bedste mockwotationmark-stemme) "Og så var det lige at der skulle creme fraiche..."
Mig: "Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo......!"
Manden: "Jeg forstår det virkelig ikke..."
Mig: "Nej. Det giver ingen mening. Jeg tror seriøst det ville være skilsmissegrund, hvis det viste sig du gjorde sådan noget"
Manden: "Ja, ok. Det er derfor det aldrig blev til noget med dig og Es"
Mig: "Ja. Det er derfor. Det havde intet at gøre med han ikke ville. Intet. Det er den officielle historie fra nu af"
Manden: "Skal der mere hvidløg i?"
Mig: "Nej, det er fint. Du skal jo også på arbejde"

2 kommentarer:

  1. Det er det bedste jeg længe har hørt. Så kan jeg spise guacamole! Hvis jeg altså selv har lavet den.. Jeg hader creme fraiche! ..og ost, men det er en anden snak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er guacamole nemt at lave! Og det er også godt i en burger (fx) - især med bacon. Faktisk kunne man godt forestille sig bare at erstatte nachos med bacon, og så bruge en aften på at dyppe bacon i guacamole. Mmmm...bacon...

      Slet

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.