tirsdag den 20. maj 2014

Hvori der tales Grynte-sprog

Jeg har i noget tid brygget på at skrive et indlæg om Gryntegrisens sprog. Da jeg første gang fik ideen, var det til et virkelig morsomt indlæg, for dengang kunne hun nemlig kun ét ord: Bar (der til gengæld havde 3-4 forskellige betydninger). Siden da er der kommet mange flere ord til, nogle mere forståelige end andre, og hun snakker hele tiden. Det er vældig hyggeligt, især fordi det meste af det jo stadig er noget vrøvl. De voksne fniser flere gange dagligt over Barnet, der på ualmindelig nuttet vis står og fortæller en lang og indviklet vrøvle-historie med meget alvorlig mine. Hendes begejstring er stor når hun lærer et nyt ord, og vi forstår hinanden bedre. Vi bruger sporadisk baby-tegn, men bortset fra tegnene for "ja" og "be-om" er det som om hun først kan tegnet, når hun også lærer ordet - men at hun tilgengæld lærer ordene hurtigere når der også følger et tegn med. Hun forstår simple beskeder, og er selv begyndt at bruge korte sætninger, fx "Iihjah op-øh" og "Iihjah bar havver"

Jeg har ikke skrevet en forståelig oversættelse på ordene. Så kan I jo selv få lov til at gætte. Der er ikke umiddelbart nogen præmie for at gætte rigtigt (ud over æren), men jeg vil ikke udelukke jeg finder på et eller andet i løbet af den næste uges tid. I hvert fald hvis der er nogen der gætter meget rigtigt (eller meget sjovt).

Bar

Marm

Havver

Laj

Op-øh (1)

Op-øh (2)

Iihjah

Hejhej

Namme

Narme

Maname
Ba'

Ma'

Mar-ma

Bahbar

Badr-badr

Puuuuh

Av-av

Vav-vav

Larv'

Duuuuude

Aahr
Nej

Nah

Mi-ar

Bøw

Bøh

Buh

Ahjbøh

Det-der

Lala

Mmmmm

Brrrrrr

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vidste du, at kommentarfelter dør, hvis ingen skriver i dem? True story.